Sjutton dikter från sista året med försörjningsstöd av Linus Nordmark

 

Av en händelse blev jag tipsad om en liten egentillverkad diktsamling på 32 sidor. Författaren till diktsamlingen "Sjutton dikter från sista året med försörjningsstöd" heter Linus Nordmark. I dikterna får vi veta att han är trettiotvå år, att han tvingas söka försörjningsstöd fastän han arbetar, men då oftast utan lön i det som kallas åtgärder. Åratals av åtgärder som aldrig leder nånstans, eftersom han egentligen behöver sjukersättning, inte åtgärder. 

Det är ett sjukt system som Linus Nordmark vittnar om. Där människor trycks ner och blir ensamma, där skammen som läggs på dig förändrar dig. 

Här ur dikten "Trettiotvå":

"// Arbetsmarknadspolitisk åtgärd
-denna åkomma förklädd till välvilja
som ockuperar din vokabulär, 
förändrar ditt språk
och fyller det
med förnedringens
och skammens ord.
Som förvränger din tillvaro
och institutionaliserar dig
i din ensamhet. 
Som bryter ner dig
och cashar in.
//

Jag är trettiotvå
och jag bär en sådan ensamhet.

//"

Om att försöka hålla upp självvärdet, mot politikers syn på fattigdomen. 
Här några rader ur dikten "Asfalten blöder":


"// ...som för politikerna
hur de aldrig talar om fattigdomen
som ett problem för oss som lever i den,  
utan bara om oss som ett problem
och en belastning för samhället. 
Hur deras ord placerar oss utanför samhället, 
fastän vi är här. 
Hur det blivit okej att behandla oss
därefter.
//"

Jag blir starkt berörd av dikterna, som blottlägger de enorma prövningar människor som drabbas av ohälsa får bära i ett system som motarbetar de. 

Ur dikten "Gränsland": 

"// Jag är tolv
som jag minns det
när mörkret omfamnar mig.

Jag är tjugofyra
när jag ser det hela förutbestämt, 
kroppen oförmögen
att slå sönder smärtan. 

Jag är tjugoåtta
när jag bär mitt huvud som en tung sten
släpar mina tankar längs golvet
efter veckor av elektricitet på psyket.
//"

Den näst sista dikten i samlingen heter "Min historia är inte värd att berättas".

Men värd att berättas är verkligen denna historia. Nödvändig att berätta. Och jag önskar att varenda politiker tvingades lyssna till alla dessa människor vars självvärde malts ner och ohälsa ökat av deras beslut. En början är att läsa diktsamlingen som jag rekommenderar.

Jag citerar slutligen några strofer ur en av de första dikterna i samlingen,  "Allt ryms innanför"

"I en etta vid ändhållplatsen
precis på gränsen
innan miljonprogram
blir landsbygd.

Från köksfönstret
gör skogen bädd
åt solnedgången
bakom hyreshusen.

Mitt hem
Allt ryms innanför
dessa väggar.

Minnen, drömmar
förhoppningar.

Kroppen jag släpar
mellan SIP-möten
och åtgärder.

Ett par tablettkartor
utspridda i bokhyllan.

Kvällarna som anländer
med en plötslig smärta,
ett knivhugg i bröstet.
//"


Diktsamlingen går att köpa genom Linus Nordmark för 70 kr inklusive porto som betalas via Swish. Beställs via mejl: linus.nordmark@gmail.com 



Populära inlägg